November 13, 2012

Keep on running...

Dette indlæg har egentlig ikke så forfærdelig meget med musik at gøre, men det er som bekendt min (min, min, min) blog (nemlig så) og derfor kan jeg skrive om lige præcis det, jeg har lyst til (sgu!). Derfor en lille fortælling om, at jeg skal en tur til Næstved i morgen for at deltage i Fredskov Marathon. Hvis du mener aldrig at have hørt om dette løb, er det nok ikke så underligt, idet deltagerantallet til morgendagens løb pt. er 5 6 personer. Så altså ikke just en bemærkelsesværdig mastodont begivenhed som eksempelvis Berlin Marathon. Hvad der derimod er betydeligt mere bemærkelsesværdigt er, at løbet afholdes flere gange om ugen og hver eneste gang har den samme person som deltager; nemlig Annette Fredskov, der, udover at give navn til løbet, er i gang med et mildt sagt vanvittigt men også på samme tid dybt beundringsværdigt projekt – at løbe 366 marathon på 365 dage. Man kan jo mene om projektet hvad man vil (og det er der mange, som gør), men forestil dig hver morgen i et år at vågne op og vide at i dag skal du bevæge (løbe, powerwalke eller gå) dig 42 kilometer (og 195 meter for god ordens skyld). Et helt år hvor du skal spise, drikke og sove rigtigt, undgå skader og sygdom samt ikke mindst motivere dig selv til at fortsætte projekt når det sner, regner, er koldt og din krop er drænet for energi. Man kan jo diskutere hvorfor hun gør det, men dybest set er det vel underordnet? For hvad får folk til at bestige bjerge, sejle over have i robåde osv.? Formodentlig for at bevise, at de kan? Så vanvittigt ja! Men også voldsomt imponerende og ikke mindst inspirerende (det er hermed slut med dårlige undskyldninger)! Har indtil nu mest fuldt projektet fra sidelinjen og selvom jeg tidligere har løbet et par løb med Annette, så bliver i morgen mit første besøg på hendes ”hjemmebane”. Og selvom det utvivlsomt bliver en hård dag, så glæder jeg mig usigeligt (løbere er jo generelt lidt småtossede). Både til at blive en mikroskopisk del af det store stykke historie, hun må siges at være ved at skrive, men også til at have lidt god musik i ørerne...som fx denne her (selvom det måske ikke er super motiverende, at der - så vidt jeg kan høre - synges "I can't go on")…


 

No comments: